Bij de sportarts: Steken en krampen tijdens het sporten

Krampen en steken zijn een vervelend en pijnlijk gegeven tijdens het sporten. Wat is hiervan juist de oorzaak en hoe kunnen we ze vermijden? Sportarts Tom Teulingkx geeft er ons meer uitleg over. 

Spierkrampen kan je hebben tijdens het sporten. Deze komen het vaakste voor in de kuiten en de hamstrings. Af en toe krampen krijgen tijdens het sporten is normaal maar als je er te vaak last van krijgt dan neem je best contact op met je sportarts. Krampen worden veroorzaakt door vermoeidheid, overbelasting en uitdroging. Door een halve minuut passief te rekken kan je deze snel laten afnemen maar deze kunnen ook snel weer terugkomen als je niet rust.

Op lange termijn kan je deze vermijden door een verstandig trainingsplan en voldoende te drinken. Een goede warming up en cooling down zijn ook belangrijk in dit proces. Wanneer je merkt dat de krampen alsnog blijven terugkomen tijdens het trainen, dan neem je contact op met je sportarts. Samen met je arts kan je op zoek naar oplossingen. 

Tijden het sporten ook wel eens last van steken in je zij? Dit heeft eigenlijk niets te maken met krampen. De oorzaak ligt in het middenrif, buikvlies of de darmen.  

3 tips om steken te vermijden


1

Eet of drink niet te veel voor je training. Dit vergroot immers de kans op steken. 

2

Adem rustig en wandel met je armen gestrekt boven het hoofd. 

3

Warm goed op voor je start met sporten.


                                                                                                                   

lees ook

Sporten op de mooiste herfstspots

Wij bij Zeker Sporten vinden sporten in de natuur geweldig. Wij selecteerden voor jullie de beste herfstspots om te sporten.

Joggen Fietsen Rolschaatsen Wandelen Training

Bij de sportarts: Wat betekent lage rugpijn?

Bij de sportarts: Heb jij ook wel eens last van lage rugpijn? Sportarts Tom Teulingkx legt je uit wat je eraan kan doen.

Preventie Gezondheid

Bij de sportarts: Sporten bij verkoudheid of koorts?

Bij de sportarts: wat als je jezelf niet ziek voelt? Mag je dan sporten?

Gezondheid Joggen Fietsen Wandelen Zwemmen

Bij de sportarts: lopen & sporten tijdens de zwangerschap

Bij de sportarts: blijven bewegen tijdens de zwangerschap is belangrijk voor het herstel na de bevalling

Gezondheid Joggen Fietsen Zwemmen Wandelen